2015. július 4., szombat

A belga iskola- primaire-tól a secondaire-ig, avagy jó tanácsok szülőknek


"Tous ensemble, tous ensemble" -azaz mindenki együtt. Ezt skandálta a tömeg tavaly a Vörös ördögöknek, azaz a belga válogatottnak a futballvilágbajnokságon. Őszintén szólva ekkora egységet én még nem láttam itt, mint akkor (és azóta sem). Sokan voltak és sokféle náció.
Dehogy mennyire? Ez egy gimnáziumi osztály. A lányom kivételével mindannyian belga állampolgárok, de csak egy kislánynak vannak belga felmenői. A többiek szülei mind-mind más országokból érkeztek, van köztük többek között olasz, vietnami, spanyol, francia, kongói, bosnyák és ugye magyar.

A belga, helyesebben a brüsszeli iskolával kapcsolatban az első szó, ami eszembe jut: multikulturális. A magániskolákat nem ismerem, de az állami iskolákban mindenütt ilyen színes a kép.

Az iskolák 6+6-os szerkezetűek, tehát 6 primaire-ből és 6 secondaire-ből állnak. Egy évvel hamarabb kezdik az iskolát, mint nálunk, ezért az otthon második osztályt végzett lányomat 4. osztályba, a fiamat pedig 5. helyett a hatodikba akarták beírni. Mi ragaszkodtunk az alacsonyabb évfolyamhoz, lévén a francia tudásuk a köszönésre korlátozódott, amit végül is elfogadtak.

Hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken fél 4-ig tart a tanítás, szerdán viszont rövid nap van-ezt szánják a szakkörökre, ilyenkor délben illetve fél 1-kor végeznek a gyerekek. A szünetek kicsit hosszabbak, mint Magyarországon, az iskolaév is két héttel később fejeződik be.
Nem mennék most bele a magyar és a belga iskola összehasonlításába, ezt majd egy másik posztban teszem meg. Szülőként és tanárként a következő tanácsokat tudnám megfogalmazni azoknak, akik a belga iskola mellett döntenek:

- nyilván gyerektől és nyelvi képességtől függően lehetnek kivételek, de ha francia nyelvtudás nélkül érkezik a gyerek, 4. osztály (primaire) felett nagyon kockázatos ezzel próbálkozni. Ekkorra már nagy a lemaradás és bejönnek az alaptantárgyakon kívül újak (történelem) is.

-lehetőség szerint legyen valaki (szülő, tanár) legalább az első években, aki naponta foglalkozik a gyerekkel, gyakorolja a szavakat..A primaire-ben szinte minden nap van dictée, amikor az előző órán tanult szavakat kell diktálás után leírniuk. Ezt érdemes nagyon komolyan venni, sokat segít a későbbiekben.

-az iskola, legalábbis a mienk, a nyelvi felzárkóztatáshoz adott segítséget, hetente kaptak magánórákat a gyerekek francia tanároktól

- a tananyag a primaire-ben nagyon könnyűnek tűnik. Például külön óra a calcul mental (fejben számolás) és a calcul écrit (írásban számolás), mert fontosnak tartják, hogy az alapokat minél jobban elsajátítsák a gyerekek. Emellett gyakorlatiasak: pl. a mértékegységek tanításánál olyan keresztkérdésekkel bombázzák a gyerekeket, hogy vajon hány gramm lehet egy levespor, hány cl-es kiszerelésben vehetsz tejszínt a boltban. Ez a "sétagalopp" aztán a secondaire-ben a reál tárgyakból időnként egyetemi szintre vált (integrálnak, differenciálnak).Nagyon éles a különbség a primaire és a secondaire között, sokkal nagyobb, mint otthon a negyedik és az ötödik osztály között.

-ha a gyerek magyar iskolában tanult írni, lesz némi megrázkódtatás, írásban ugyanis pár betű alakja eltér a magyartól (r, z, f). Máshogy végzik írásban a szorzást, más a kémiai elemek neve is

- második nyelvként a primaire-ben a flamandot tanulják, a secondaire első osztályában bejön a latin, amire nagy hangsúlyt fektetnek. Érdekes, hogy újlatint tanítanak. Egyéb nyelvekre és az informatikára később kerül sor, de csak azokban az  osztályokban hangsúlyosak, akik erre szakosodnak. Idegen nyelvként ebben az iskolában angolt, spanyolt és németet lehetett választani.

- a secondaire harmadik évében már el kell dönteniük, hogy a Science, Humain vagy Économie irányban mennek tovább. Később nehéz váltani, ezen kívül azt is figyelembe kell venni, hogy az egyetemnek milyen elvárásai vannak óraszám tekintetében. Bizonyos szakokra pl. emelt szintű matematikát kérnek: a secondaire-ben ennek megfelelően választható 4, 6 vagy 8 órás matematika Ami nekem nem volt magától értetődő: itt pl. a közgazdasági egyetem első tanévében van fizika és kémia is, az orvosin pedig erős matematika, erre is gondolni kell, amikor szakirányt választanak. A Politech-re (ez a műszaki egyetem) nem jelentkezhet, aki megbukik matematikából, máshol ez nem kitétel.

- csak a secondaire első évében van rajz, másodikban zene (ének elvétve), ezután normál tagozaton megszűnnek a készségtantárgyak, csak a testnevelés marad végig heti 3 órában.

- secondaire-ben évente, de esetenként már a primaire-ben is szétszórják az osztályokat és a tanárok is évente változnak.

-klasszikus osztályfőnök és osztályfőnöki óra  a secondaire-ben nincs, úgyhogy elég nehéz arra rájönni, hogy a gyerek bajban van. Ellenőrző sincs, a tanév során háromszor kapnak bizonyítványt az ún. bulletin-t.

-1-20-ig osztályoznak, bukás 50% alatt van. (20-t nem nagyon adnak). Egy ideje 3-ban maximálták a bukások számát, de régen csak attól függött, hogy hány lehet, hogy a tantestület épp mit gondolt a gyerekről. Ha a gyerek tanulmányi átlaga eléri az 50 %-ot, akkor lehet több is. A bukás itt nem olyan tragikus dolog, mint nálunk, szinte mindenki bukik egyet. (könnyen is buktatnak). A pótvizsgán általában csak a sok tárgyból bukókat utasítják évismétlésre.

-egy tanévben két vizsgaidőszak van, ilyenkor minden tantárgyból vizsgázni kell a secondaire-ben

-nincs érettségi vizsga. Ha valaki befejezi bukás nélkül a 6. osztályt, felvételi vizsga nélkül mehet egyetemre. Bizonyos szakokon pl. az orvosin van egy kötelező hat tantárgyas teszt (biológia, kémia, angol, francia, matematika, fizika), de ennek egyelőre nincs komoly tétje, inkább csak arra figyelmeztet, hogy alkalmas-e a diák az adott szak elvégzésére. Most gondolkodnak azon, hogy ezt valóban felvételi vizsgának kellene tekinteni, sőt más szakokon is be kellene vezetni. ( Ez Brüsszelre vonatkozik és a francia közösség igazgatta egyetemekre, Flandriában más a helyzet).

Szubjektív véleményemet a belga oktatásról majd egy következő posztban osztom meg, elöljáróban annyit, hogy a PISA-teszt eredményei alapján világviszonylatban a 15. helyen állnak, ami nem rossz...