2013. február 14., csütörtök

"Magyar" kenyér Limara receptje alapján belga alapanyagokból




Egy másik bejegyzésen dolgozom, amelyiknek a "hogyan főzzünk magyarul Brüsszelben" a témája és épp a mák-problémát akartam körbejárni, amikor a közeli Carrefour-ban (ami nekem továbbra is GB marad) felfedeztem a mákot. A liszteknél, sütéshez használatos alapanyagoknál keresni, 250 g-os kiszerelésben, Carrefour márkajelzéses zacskóban. Van itt most minden, ami eddig nem volt: tönkölyliszt (épautre), rozsliszt   (seigle), zabkorpa (avoine), hajdinaliszt (sarrasin). Szórhatunk a kenyér vagy zsemle tetejére mákot, napraforgómagot, tökmagot, lenmagot, szezámot- ami csak eszünkbe jut. Nem mondom, hogy olcsók, de legalább nem kell otthonról hozni. 

Úgyhogy döntöttem: kenyeret sütök. Első felindulásomban rozslisztet vettem ( a tönköly még jobb lett volna, még nem tudtam, hogy az épautre mit jelent) és kerestem jobb minőségű kenyérlisztet-az viszont nincs... Úgyhogy kénytelen-kelletlen egy fehér kenyerekhez való lisztkeverék mellett döntöttem. (de ismerek egy patisserie-t hozzánk közel, ahol többféle kenyérlisztet is árulnak, legközelebb felderítem)
A friss élesztőt (levure fraiche) a Carrefour-ban a kész sütemények, torták mellett kell keresni a hűtőpultban (a képen a kicsi kék-sárga kocka). A sót csak azért fényképeztem le, mert tapasztalataim szerint az itteni sók kevésbé sósak, mint az otthoniak-kicsit több kell, mint amit a recept előír. 



Kenyér ügyben nekem Limara a mérvadó, az ő egyik legkedveltebb receptjét vettem elő. Este nekiálltam öregtésztát gyártani: ehhez sima finomlisztet használtam. Kb. 5 percet vett igénybe, igaz, van kenyérsütőgépem, amit dagasztásra használok. 
Az öregtészta reggel 9-ig pihent a konyhapulton, utána nekiláttam a kenyér dagasztásnak.
100 gramm rozslisztet használtam, a többi 400 gramm-ot a lisztkeverékből tettem hozzá. Mindkettőt átszitáltam (egy kis szűrőn, mert nincs szitám....), ezt a műveletet nem szabad kihagyni.A kenyérsütőgép üstjébe először az olajat és a vizet tettem bele (nekem 2,9dl kellett) és belemorzsoltam az élesztőt. Utána beleöntöttem a lisztet, majd kivettem 200 grammot az öregtésztából és azt is hozzáadtam. 4 percig hagytam a gépet dolgozni, ezután tettem hozzá a két csapott teáskanál sót. (ha így csináljuk, nem lesz sós a kenyér-akár Nutellát is kenhetünk rá).Miután a gép befejezte a dagasztást, mindenben Limara receptje alapján jártam el.
Az első kelés után megformáztam a veknit, majd betettem a kacsasütőmbe, amit előzőleg kibéleltem sütőpapírral ( utóbbit a Zeman-ban lehet a legolcsóbban venni).


40 perc múlva bekapcsoltam a sütőt és a legmagasabb hőfokra állítottam (más kérdés, hogy nálam csak ez az egy hőmérséklet van ..)
20 perc múlva (ennyi kell a sütő bemelegedéséhez) egy frissen köszörült késsel (pengével is lehet) három helyen bevágtam a tetejét. A kacsasütő tetejét belülről bespricceltem vízzel, majd az edényt lefedve betettem a sütőbe.
Addig sütöttem, amíg a teteje szépen megbarnult és utána még 5 percig fedő nélkül. Amikor kivettem, azonnal bespricceltem kevés vízzel.

Melegen nem engedtem megvágni, de langyosan már igen. 1 óra múlva mindössze egy sercli maradt a kacsasütőben. Elvileg ha ott tároljuk, másnap is puha marad (na).

9 megjegyzés:

  1. Gyönyörü ez a kenyér, simán eladhatnád itt bármelyik boltban! Örülök, hogy te is a friss élesztőt részesited előnyben, már néha azt gondolom, hogy velem van a baj, egyre többen a poralaput használják. Nálunk elég nagy a család, igy a lisztet az Aveve-be szoktam venni. Jó minőségü, sokféle és ha nagy kiszerelésben veszem, akkor igazán olcsó is.

    Mákot ha véletlenül nem kapsz a Carrefour-ban, akkor nyugodtan nézd meg a Delhaize-ben, ott én mindig kaptam, a lisztek, sütőporok, mindenféle magvak környékére van rakva többnyire.

    De jó, hogy megosztottad a facebook-on az oldalt, benézek majd többször is. Örülök, hogy főztök, legalább ha valami gondom van, akkor veletek megbeszélhetem, ezzel kapcsolatban sajnos az eltelt 8 év alatt nem nagyon találtam partnert. Már ha nem gond ez nektek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! Én is szoktam a blogodat olvasni, sok jó ötletet merítettem már Tőled. Azt meg kifejezetten kérem, hogy írj, ha tévedek valamiben vagy van még jó tipped valamelyik témával kapcsolatban.

      Törlés
    2. Ok, rendben! :) Betehetem a blogodat a listámba? :)

      Törlés
  2. Látom Belgiumban sem egyszerűbb a magyar ízű kenyeret előállítani, mint nálunk. Nekem is kellett egy kis idő, mire megtaláltam azt a malmot, azt a fajta lisztet, amivel a legjobban lehet az otthoni ízeket elővarázsolni. De így is a Magyarországról hozott Nagyi titka kenyérliszt a legjobb. Ha vendégségbe megyünk magyar ismerősökhöz,egy kenyér a legjobb ajándék. :-))Így lesz ez hétvégén is. A gyerekeknek pedig kiflit kell sütni és nincs nyafogás, hogy mit reggeliznek és mit visznek a suliba. :-)) Amúgy,ha a kemencében készült kenyér időben kihűl, vacsorára elfogy a fele.Pedig kétkilós darabok szülnek általában. :-))

    A kenyérkéd, így első nekifutásra nagyon, de nagyon szép lett! :-)) Gratulálok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gionetta! Otthon én is a Nagyi titkát veszem, ha autóval jövünk, mindig több kg lisztet hozok. Nálunk épp most tűnik el szép lassan a kenyér, amit fél órája vettem ki sütőből.

      Törlés
  3. Ne haragudj, meg szeretném kérdezni, hogy te találtál-e itt a Mo-i réteslisztnek megfelelő lisztet? Meg tudnád mondani a nevét és hogy hol találtad? Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos, nem találtam, de rétest egyébként is csak otthoni lisztből mernék sütni. Réteslapot az Abbatoir-on szoktam venni. Vagy valami máshoz kellene?

      Törlés
    2. Nem, csak simán kellene. Sok receptben olvasható, hogy nem sima lisztből készitik, hanem réteslisztből. Ez sürübb, picit darabosabb, alig észrevehetően, de mégis más. Gondolom nem véletlenül kell ez a fajta liszt egyes sütikbe. Készitettem már ilyen receptekeet sima lisztből is, jó lett, de ugye nem tudom, hogy réteslisztből milyen lenne. Hát akkor kutakodjunk tovább! :)

      Törlés
  4. Köszönöm szépen! :) gyönyörű kenyeret sütöttél! :)

    VálaszTörlés