2014. szeptember 24., szerda

Alapozó terápia -egy igazi hungarikum


Az utóbbi időben több megkeresést is kaptam az alapozó terápiával kapcsolatban, úgyhogy gondoltam, írok erről kicsit, hiszen szülőként és most már fejlesztőként is érdekelt vagyok a témában. 
Nekünk a logopédus javasolta ezt a módszert a kisfiam beszédproblémái miatt, ezért kezdtem el szakembert keresni Brüsszelben. Sajnos, nem találtunk senkit, ezért betanították a gyakorlatokat és én végeztem a fejlesztést itthon. Hatásos volt, de rettenetes-nem véletlen, hogy ezt csak végső esetben javasolják. (Nagyon megterheli a gyerek-szülő kapcsolatot, nem ajánlom senkinek.)Végül elvégeztem a tanfolyamot, mert hiszek a módszerben és szerettem volna az alapjait is megérteni.
Vannak iskolák, ahol beépítették az órarendbe. Sok helyen okosító torna néven fut, mert a terápia szóról inkább a betegségre asszociálnak az emberek.  Komplexen fejleszt és tényleg nagyon látványos az eredmény. Láttam a terápia elején menni szinte alig tudó, oxigénhiánnyal született kisfiút, akiről a második év végén már senki nem mondta volna meg, hogy milyen problémákkal küzdött. Olyan teljesen magába forduló, hetek óta senkivel nem beszélő 14 évest, aki 1 hónap terápia után teljesen kinyílt. Kezelhetetlen, hiperaktív fiúkat, akik fegyelmezetten csinálták végig a 2 órás foglalkozást.

Mi is ez az alapozó terápia?

Hivatalosan erről csak az Alapozó Terápiák Alapítvány írhat, hogy nehogy félretájékoztassunk valakit, itt lehet elolvasni a szakmai bemutatkozást. Nagy vonalakban az a lényege, hogy a csecsemőkori és kisgyermekkori mozgásokon visszük át újra a gyerekeket. Újra felépítjük azokat a mozgássorokat, amelyek kimaradtak vagy hibásan rögzültek. Tulajdonképpen új idegrendszeri kapcsolatokat, pályákat építünk ki, ezek az írás, olvasás, számolás elsajátításánál fontosak. De ez a feltétele annak is, hogy a beszéd tökéletes legyen.


Kinek ajánlott?

A fejlesztés mindenkinek. Különösen ajánlott megkésett beszédfejlődésnél, mozgáskoordinációs problémáknál, figyelemzavaros, hiperaktív gyerekeknek, diszlexia és diszgráfia (alaki) esetén. Tanulásban akadályozott és Asperger-szindrómás gyerekeknek is jó. 

Hány éves kortól ajánlott?

5 éves kortól 16 éves korig


Hogyan zajlik és mennyi ideig tart?


Először elvégzünk egy nagyon alapos felmérést. Nézzük többek között a nagy mozgásokat, a finom mozgásokat, a ritmusérzéket, a rugalmasságot, keresztezett mozgásokat. Megnézzük, hogy melyik a domináns szem, láb, kéz. A vizsgálat alapján döntjük el, hogy fejlesztés vagy terápia kell a gyereknek. A fejlesztés minimum heti 2x1 óra, a terápia minimum heti 2x2 óra.  Nagyon fontos a rendszeresség, ellenkező esetben nincs értelme. Általában egy-két évig tart a terápia, súlyos eseteknél hosszabb ideig.
A terápia tornagyakorlatokból áll, ezek meghatározott sorrendben követik egymást.Fokozatosan növeljük ezek ismétlésszámát. Sok mondókát, nagyobbaknál verseket mondunk a gyakorlatok közben, ez a ritmus miatt fontos. Eszközöket is használunk, különösen fontos a trampolin.

Mi történik a terápia eredményeképpen?

-beindul a beszédfejlődés
-beindítja a rajz fejlődését
-segíti a beszédhangok beépülését
-javul az olvasást és beszédértés
-javul a mozgáskoordináció
-önfegyelemre szoktat
-bátrabb, oldottabb lesz a gyerek

Hadd fejezzem be egy saját élménnyel: korán kezdtem beszélni, soha életemben nem volt tanulmányi problémám, olvashatóan írok, gyorsan olvasok. Tudok úszni és biciklizni. Bukfencezni is. Ezek alapján senki nem küldött volna mozgásfejlesztésre.
De: Nem volt ritmusérzékem. Táncolni sem tudtam. Nem tudtam követni semmilyen zenés gimnasztikát.  Kifejezetten ügyetlen voltam labdajátékokban, a gyakorlati órákon, mindenütt, ahol kézügyesség kellett.
Erre nyugodtan mondhatjuk, hogy gond nélkül lehet így élni. Lehet is, de ha lehet rajta segíteni, akkor miért ne segítsünk?
Amikor a tanfolyamot végeztem, én is végigcsináltam a teljes vizsgálatot. Egy gyakorlat volt,  amit nem tudtam megcsinálni: gyorsan négykézláb mászni. Csak ennyi hiányzott. Ugye, a ritmus...
2 éve foglalkozom alapozó terápiával és én is rendszeresen csinálom a gyakorlatokat a gyerekekkel.
Az eredmény: lett ritmusérzékem, tudok táncolni és tényleg ügyesebb lett a kezem (valószínűleg a koordinációm javult). Mindez úgy, hogy elég régen túlhaladtam a fejlesztésre optimális életkort.
Idős korban is használható, a szellemi frissesség megtartására. Úgyhogy tényleg mindenkinek ajánlom.







1 megjegyzés: