2015. október 11., vasárnap

Fahéjas fátyol "belgául"



Végigsöpört a magyar gasztroblogokon a "fahéjas fátyol"-láz. A fahéjas fátyol egy nagyon könnyű kelttészta, tulajdonképpen egyfajta fahéjas kalács.  Nagyon hasonlít a tészta a kakaós csigáéhoz, ami szintén fent van a blogon.
Az eredeti német receptet egy olyan magyar blogger fordította le, aki a bögrés receptjeiről híres és az alapanyagokat is bögrében szereti megadni. Szerintem sokkal nehezebb így sütni, mint mérlegen mért mennyiségekkel, mert  bögréje válogatja -mekkora, milyen a szemmértékünk stb. Úgyhogy én inkább a "grammos" receptet ajánlanám és mivel a kelttészta állaga nagyon függ a liszt és  vaj minőségétől, ezért "belga" használatra átdolgoztam az itt kapható alapanyagokra.
Szerintem a Carrefour diszkont lisztje jó minőségű, 550-es besorolású, ezért ehhez a recepthez ideális. Vajból is a Carrefour sajátmárkás vaját használtam (arany csomagolás, kék felirat) , a tej 3,5 %-os volt. Szárított élesztővel egyszerűbb megsütni, de a friss élesztőt sem kell futtatni, úgyhogy mindegy, melyiket használjuk. 
Én kenyérsütőgéppel dagasztottam, de kézzel sem bonyolult, könnyen összeáll. 
Ha van két téglaformánk, rögtön dupla adaggal kezdjünk... A szóráshoz fahéj helyett lehet keserű kakaóport tenni vagy speculoos fűszerkeveréket, advent táján mézeskalácsfűszerkeverékkel is finom lehet. 

 Hozzávalók:
350 gramm 550-es liszt
160 gramm tej
50 gramm vaj
30 gramm kristálycukor
1 teáskanál só
20 gramm élesztő (1 tasak szárított élesztő)
1 tojás

A szóráshoz
70 gramm vaj
80 gramm barnacukor vagy fehér kristálycukor
2 teáskanál fahéj

A tejet meglangyosítjuk (kisujjpróba-beledugjuk a kisujjunkat, ha csípi, akkor túl meleg) és ha friss élesztővel dolgozunk, belemorzsoljuk.  A vajat felolvasztjuk és ezt is a tejhez öntjük.
A lisztet összekeverjük  a cukorral és a sóval, ha szárított élesztőt használunk, akkor azt is. A közepébe öntjük a tojást, majd fokozatosan összedolgozzuk a vajas-tejes keverékkel. Nem kell nagyon sokat dagasztani, elég ha teljesen összeáll a tészta és sima a felülete. (5 perc)
Ha van dagasztógépünk, akkor egyes fokozaton 4 percig, ezután kettes fokozaton 8 percig dagasztjuk.
Ezután meleg helyen, letakarva 40 percig pihentetjük.
Lisztezett gyúródészkára borítjuk a tésztát, kicsit átgyúrjuk, éppen csak kinyomkodjuk belőle a levegőt. 10 percig pihentetjük.
Közben felolvasztjuk a vajat és a barnacukrot összekeverjük a fahéjjal.
A tésztát kinyújtjuk 30*50 cm-es téglalap formára. Megkenjük olvasztott vajjal, megszórjuk fahéjas cukorral (egy kicsit hagyjunk a tetejére a vajból és a fahéjas cukorból is). Éles késsel 5 hosszú csíkra vágjuk. (Én itt előbb vágtam, aztán szórtam, de jobb fordítva.)



A csíkokat egymásra fektetjük és  az így kapott tömböt újabb 6 darabba vágjuk.
Kivajazunk egy őzgerinc vagy téglaformát és a téglákat egymás mellé helyezzük benne. Lehet, hogy kevésnek tűnik, de a pihentetés után szinte teljesen kitölti a formát. A tetejét kenjük meg vajjal és szórjuk be fahéjas cukorral.



Újabb pihentetés következik, 40 perc. Amikor már 20 perce pihen a tészta, bekapcsoljuk a sütőt és felmelegítjük 175 fokra. 20 perc múlva betesszük a tésztát és 30-35 percig sütjük. Hidegen is jó, sőt másnap is.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése